۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۷۸۱۷۱

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ در معاملات بازار آزاد تهران به ۱۰ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه24  فروردین 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز 

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ در معاملات بازار آزاد تهران به ۱۰ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۲۶ دلار و ۷۹ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱ میلیون و ۳۲ هزار و ۵۹۱ تومان است.

قیمت دلار آمریکا (اسکناس) امروز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ در صرافی‌های بانکی ۲۳ هزار و ۸۱۱ تومان خریداری شده و ۲۴ هزار و ۲۹۲ تومان به خریداران عرضه می‌شود.

همچنین قیمت هر اسکناس یورو نیز برای خرید ۲۷ هزار و ۸۰۴ تومان و برای فروش ۲۸ هزار و ۳۶۶ تومان است.

 

بورس ۱۸ هزار واحد رشد کرد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ با رشد ۱۸ هزار و ۴۵۸ واحدی به یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۱۶ واحد رسید.

همچنین شاخص کل هم وزن نیز ۵۰۹ واحد رشد کرد و به ۴۳۵ هزار و ۲۳۱ واحد رسید.

نمادهای فولاد، شستا، فملی، تاپیکو، کچاد، فخوز و شپنا بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

 

قیمت گوشت برای مصرف کننده نباید از ۱۲۰ هزار تومان بیشتر باشد

سید احمد مقدسی با بیان اینکه هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوساله نر زنده ۴۴ هزار تومان است، گفت: قیمت گوشت گوساله برای مصرف کننده نباید از ۱۲۰ هزار تومان بیشتر باشد.

وی با اشاره به اینکه از آذرماه ۱۳۹۹ روند توزیع نهاده‌های دامی بهبود یافته است، افزود: در حوزه دامداری‌های صنعتی و شیری خوشبختانه مشکلی از نظر تأمین نهاده نداریم اما دامداری‌های سنتی، روستایی و پرواربندی‌ها در این زمینه با مشکل مواجه هستند و توزیع نهاده برای آنان به اندازه کافی انجام نمی‌شود و به همین دلیل گله مند هستند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه مسئولان باید با این دامداری‌ها تعامل بیشتری داشته باشند، درباره هزینه‌های تولید نیز اضافه کرد: تنها سه نهاده کنجاله سویا، ذرت و جو با نرخ دولتی به دست ما می‌رسد و سایر نهاده‌ها از جمله یونجه، کلش و ذرت علوفه‌ای افزایش قیمت زیادی داشته‌اند ضمن اینکه در بخش‌های دیگر از جمله دستمزدها نیز با افزایش مواجه بوده‌ایم.

مقدسی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم یونجه به ۴۴۰۰ تومان، کلش به حدود ۲,۸۰۰ تومان و ذرت علوفه‌ای به بیش از ۱,۱۰۰ تومان رسیده است، گفت: در سال گذشته قیمت این محصولات به ترتیب ۲۵۰۰ تومان، ۱,۵۰۰ تومان و ۸۰۰ تومان بوده است که بر این اساس قیمت تمام شده تولید نیز تغییر خواهد کرد اما هنوز قیمت جدید را محاسبه نکرده‌ایم و به محض محاسبه آن را اعلام خواهیم کرد.

 

بازار خودرو، منتظر و راکد

مرتضی شجاعی درباره آخرین تحولات بازار خودرو گفت: 2 عامل کاهش اجتناب‌ناپذیر میزان تحویل خودرو در سال 1400 و موضع اخیر شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات، افزایش حداکثر 5 درصدی قیمت خودرو در بازار آزاد را رقم زد؛ هر چند همچنان بازار در شرایط رکودی و انتظار به سر می‌برد.

وی افزود: تحولات قیمتی در بازار خودرو از تقویت یا تضعیف ارزش ریال تبعیت می‌کند و با توجه به چشم‌انداز و انتظارات ایجاد شده برای کاهش نرخ ارز، رشدی قیمت خودرو دستکم در نیمه نخست سال جاری دور از ذهن است.

شجاعی با اشاره به کاهش 30 درصدی قیمت خودروهای وارداتی و 20 درصدی خودروهای داخلی از مهرماه سال گذشته تاکنون گفت: همچنان خودروهای خارجی پتانسیل کاهش قیمت دارند و سرمایه‌‎گذاری بر روی این محصولات ریسک بالایی دارد. با توجه به قیمت‌های جهانی و نرخ ارز، خودروهای خارجی بین 25 تا 30 درصد حباب قیمتی دارند که واردات حداقلی با نرخ ارز کنونی نیز ترکیدن این حباب را در پی خواهد شد و کاهش نرخ ارز این مسئله را تشدید می‌کند.

رنو استحقاق بازگشت به ایران را ندارد
این کارشناس خودرو درباره زمزمه‌های بازگشت رنو به ایران نیز گفت: فارغ از این‌که محصولات فرانسوی سازگاری چندانی با شرایط اقلیمی و کیفیت استفاده از خودرو در ایران ندارد، تلاش رنو برای انتقال حداقلی دانش فنی و ترک ایران بلافاصله پس از تحریم‌های اعمال شده، اختلال در خطوط تولید خودروسازان به وجود آورد که نمود آن در رشد غیرمتعارف قیمت محصولاتی نظیر تندر و ساندرو در بازار قابل مشاهده است. بنابراین، معتقدم رنو استحقاق بازگشت به ایران را ندارد.

شجاعی در پایان گفت: نباید از تلاش اروپایی‌ها برای بازاریابی و فروش محصولاتشان در ایران ذوق زده شد. همکاری با شرکای خارجی بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های ایجاد شده طی 3 سال اخیر در زنجیره پایین دستی خودروسازان، بازگشت به عقب است.

وی افزود: از طرفی همکاری با شرکای آسیایی نظیر صنایع قطعه‌ و خودروسازان کره‌ای و ژاپنی منطقی‌تر به نظر می‌رسد؛ چرا که به واسطه تورم، با شیوه استفاده از خودرو در ایران با طول عمر بیشتر و هزینه‌های بالای تعمیرات سازگارتر است و استقبال کشورهای منطقه از خودروهای آسیای شرقی، می‌تواند بازار صادراتی برای ایران را شکل دهد.

 

ارزش بیت کوین ۲.۶ درصد افزایش یافت و به ۶۱۲۲۹ دلار رسید

خوش‌بینی نسبت به عرضه بزرگترین صرافی ارز مجازی دنیا در بورس آمریکا باعث شده قیمت بیت کوین به بالاترین رقم در روز دوشنبه نزدیک شود.

 ارزش بیت کوین 2.6 درصد افزایش یافته و به 61229 دلار رسیده است یعنی نزدیک به بالاترین رقم طی یک ماه گذشته.  قیمت بیت کوین در 13 مارس به رکورد 61742 دلار رسیده بود. ارزش این ارز مجازی در سال گذشته میلادی بیش از 9 برابر شد.

 علاوه بر افزایش تمایل وال‌استریت به ارزهای مجازی، عرضه مستقیم سهام صرافی ارزهای دیجیتال کوین بیس در بورس آمریکا، علاقه به ارزهای مجازی را افزایش داده است. کوین بیس قرار است در چهاردهم آوریل در بازار بورس نزدک عرضه شود. این اولین عرضه یک شرکت بزرگ ارز مجازی و آزمایشی برای تمایل سرمایه‌گذاران به سایر استارتاپ‌ها در این بخش است.

 روز به روز شرکت های بیشتری در بیت کوین سرمایه گذاری می‌کنند که نتیجه تقاضای مشتریان، افزایش قیمت و این عقیده است که بیت کوین می تواند سرمایه‌ ایمن‌تری در برابر تورم باشد. شرکت تسلا در اوایل سال جاری میلادی از 1.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خود در بیت کوین پرده برداشت و اخیراً آن را به عنوان یک شیوه پرداخت برای خودروهای برقی تسلا معرفی کرده است.

 بانک سرمایه گذاری مورگان استنلی قصد دارد دسترسی به سه صندوق را که مالکیت ارزهای مجازی را ممکن می‌سازند، فراهم کند. شرکت‌های پی پال و ویزا هم استفاده از ارزهای مجازی به عنوان بخشی از روند پرداخت‌های خود را آغاز کرده‌اند.

 ارزش سایر ارزهای مجازی از جمله اتر،  دومین ارز مجازی بزرگ دنیا از نظر سرمایه بازار، رو به افزایش بوده است. ارزش بازار بیش از 6600 سکه دیجیتالی که توسط موسسه کوین گکو ردیابی می‌شوند، اخیراً از دو تریلیون دلار گذشته است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات